Városlista
2025. április 25, péntek - Márk

Hírek

2020. Szeptember 07. 16:04, hétfő | Külföld
Forrás: mti - illusztráció: pixabay

Az autóipar már nem húzóágazat Németországban

Az autóipar már nem húzóágazat Németországban

A koronavírus-világjárvány és a szerkezetváltás nehézségei miatt már nem húzóágazat az autógyártás a német gazdaságban - állapította meg egy hétfőn ismertetett kutatóintézeti elemzés.

Az egyik legtekintélyesebb német gazdaságkutató intézet, a kölni IW (Institut der Deutschen Wirtschaft) elemzése szerint a 2008-2018-as időszak a német autóipar "aranykora" volt. Az autógyártó társaságok mindig egyre újabb értékesítési rekordot állítottak fel, főleg a kínai piac lendületes fejlődése révén, amelyet a német gyártók és beszállítók sokkal jobban ki tudtak használni, mint európai versenytársaik.

A legjobb évben, 2017-ben az ágazat termékei iránti külföldi keresletnek volt tulajdonítható a teljes német gazdaságban előállított bruttó hozzáadott érték csaknem 10 százaléka, a foglalkoztatottak több mint 7 százaléka közvetlenül az autóiparban vagy valamely kapcsolódó területen dolgozott, és az ágazatból került ki a jogi személyek által benyújtott szabadalmak csaknem 50 százaléka, aminek révén az autóipar kulcsfontosságú szerepbe került a kutatás-fejlesztésben.

A diadalmenet 2018 során ért véget, a lejtmenet pedig 2019-ben kezdődött, amikor világszerte csökkent az új autók piaca. Közben egyre gyorsult a digitalizáció és az új meghajtási megoldások terjedése révén elindult technológiai átalakulás, ami főleg a kisebb és a közepes méretű beszállító cégeknek komoly kihívás.

Így az elképzelhető legrosszabb helyzetben kezdődött el 2020 elején a koronavírus-világjárvány, amely a gazdaság más területeihez viszonyítva különösen súlyos csapást mért az autógyártásra. Az első időszakban felszakadoztak az igen összetett, globális szervezésű szállítási láncolatok, így Németországban szinte az egész ágazatban leállt a termelés, és a dolgozók csaknem 60 százalékát rövidített munkaidőre állították át. Áprilisban a 12 ezer darabot sem érte el a németországi autógyárak termelése, amire a huszadik század negyvenes évei óta nem volt példa.

A termelés kényszerű felfüggesztéséből adódó "kínálati sokk" után egy újabb megrázkódtatás, a kereslet drámai zuhanása következett az eleve jelentős kihasználatlan kapacitással terhelt és a technológiai változásokkal küzdő ágazatban. Így a német autóipar egy évtized óta először komoly leépítések előtt áll, és "egyelőre kiesik a Németország gazdasági növekedését meghajtó motorok közül" - áll az elemzésben.

A többi között rámutattak, hogy a BMW hatezer, az Audi csaknem tízezer, a Daimler húszezer állás megszüntetését jelentette be, és a beszállítóknál is hasonló nagyságrendű leépítés kezdődött, így például a Continental ugyancsak húszezer munkahely megszüntetésére készül. Mint írták, a munkaerőpiaci helyzetet jól jellemzi, hogy 100 meghirdetett gépjárműmérnöki állásra 366 munkakereső mérnök jut. Ráadásul igen jól fizető állásokból keletkezett hiány; a közvetlenül az autóiparban foglalkozatott 892 ezer ember ugyan a német munkavállalók csupán 2 százalékát teszi ki, de évi 3,9 milliárd euróval a valamennyi ágazatban kifizetett bruttó bér csaknem 4 százaléka áramlik hozzájuk. Az első negyedévben átlagos havi fizetésük meghaladta a bruttó 5000 eurót, heti 36,4 órás átlagos munkaidő mellett.

Ezek érdekelhetnek még

2025. Április 25. 07:48, péntek | Külföld

Teljes és feltétel nélküli tűzszünetet sürgetett az ukrán elnök

A béketárgyalások első lépésének teljes és feltétel nélküli tűzszünetnek kell lennie, amit azonban Oroszország jelenleg nem hajlandó elfogadni

2025. Április 25. 07:46, péntek | Külföld

Kreml: kritikusan veszélyes, hogy a hajlandók koalíciója katonákat tervez küldeni Ukrajnába

Elfogadhatatlan és kritikus veszélyt hordoz magában a \"hajlandók koalíciójának\" az az elképzelése, hogy katonai alakulatokat vezényeljen Ukrajnába - jelentette ki Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő csütörtökön újságíróknak.

2025. Április 24. 07:36, csütörtök | Külföld

Amerikai alelnök: Ukrajnának és Oroszországnak egyaránt le kell mondania ellenőrzése alatti területről

Az Egyesült Államok nagyon világos javaslatot tett Oroszországnak és Ukrajnának a békemegállapodás előmozdításának útjáról, ez területek cseréjét és a konfliktus befagyasztását írja elő nagyjából a jelenlegi frontvonalak mentén

2025. Április 24. 07:33, csütörtök | Külföld

Szijjártó Péter: egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően

Egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően, azonban a térségben fokozott elővigyázatosságra van szükség - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.