Hírek
2018. Június 01. 05:00, péntek |
Külföld
Forrás: mti - fotó: pixabay
Életbe lépett az első dízelautó-használati korlátozás Németországban

Életbe lépett csütörtökön az első dízelautó-használati korlátozás Németországban, a légszennyezettség miatt bevezetett intézkedést Hamburgot és a régebbi dízelmotorral működő kocsikat érinti.
Az 1,8 millió lakosú város Altona nevű kerületének egyik nagy forgalmú főútvonala, a Max Brauer Allee egyik 580 méteres szakaszáról valamennyi járművet kitiltottak, amely Euro 6-osnál alacsonyabb környezetvédelmi besorolású dízelmotorral működik. Egy másik forgalmas altonai utca, a Stresemannstrasse egyik 1,6 kilométeres szakaszáról pedig az Euro 6-osnál alacsonyabb besorolású motorral üzemelő teherautókat tiltották ki.
A korlátozásra és az elkerülő útvonalakra száznál is több közlekedési tábla hívja fel a közlekedők figyelmét. A rendőrség szúrópróbaszerűen ellenőrzi a behajtási tilalom betartását, és egyelőre csak figyelmeztet. Később büntet is, a szabályszegő autósok 25 euró (8000 forint), a teherautósok 75 euró bírságot kapnak. A korlátozás nagyjából 180 ezer hamburgi autóst érint.
Jens Kerstan környezetvédelmi szenátor csütörtöki tájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a nitrogén-dioxid-szennyezés csökkentésének minden egyéb lehetőséget kimerítették, így nem volt más választásuk, mint a dízelüzemű járművek használatának korlátozása.
A tartományi rangú város kormányának környezetvédelmi ügyekért felelős tagja hozzátette, hogy a korlátozást akkor vonják vissza, ha az egészségügyi határérték alá süllyed a levegő nitrogén-dioxid-tartalma, vagy ha a szövetségi kormány az érintett járművek korszerűsítésére kötelezi a gyártókat. A Zöldek pártjának politikusa bírálta a szövetségi kormány politikáját, szerinte a berlini vezetés az autóipari cégeket védi a polgárok egészsége helyett.
A korlátozás lakossági fogadtatása vegyes. A Max Brauer Allee egyik kávézójának üzemeltetője, Hans Hetges az Norddeutscher Rundfunk (NDR) regionális közszolgálati médiatársaságnak elmondta, hogy a környékbeliek már régóta dühösek a döntéshozókra a rossz levegő miatt. Az út mellett már több mint egy évtizede működik egy mérőberendezés, amely mindig is az egészségügyi határértéket meghaladó szennyezettségi értékeket mutatott, "és soha nem történt semmi".
A korlátozást végül csak azért vezették be, mert "Brüsszel azt mondja, hogy mostantól fizetnetek kell" a légszennyezettség miatt - tette hozzá a hamburgi férfi, akinek 35 éve van kávézója a Max Brauer Allee-n.
Sascha Stratmann, aki vásári standján friss epret árul az út mentén, azt mondta, hogy a behajtási korlátozás "elmebaj". Felvetette, vajon mire jó két kilométernyi útszakasz lezárása, ha három kilométert kell miatta kerülni. A végeredmény az, hogy még több kipufogógáz kerül a levegőbe - mondta a kereskedő az NDR-nek.
A korlátozás alapja a szövetségi közigazgatási bíróság februári döntése, amely lehetővé tette, hogy kitiltsák a régebbi dízelüzemű járműveket a szennyezett levegőjű városokból. A döntés több millió tulajdonost érinthet Németországban, járműveik értéke a használat korlátozásának lehetősége miatt csökkenhet, a motor átalakítása pedig a gyártókat terhelheti meg milliárd eurós nagyságrendű költségekkel.
Az Európai Bizottság május közepén beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-dioxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt. A Brüsszel által indított per súlyos pénzbüntetéssel érhet véget.
Kormányzati adatok szerint a szennyezettség nagyjából 70 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. A Bild című lap csütörtöki összeállítása szerint Hamburg után csaknem valamennyi nagyvárosban korlátozhatják a dízelautók használatát, a többi között Berlinben, Münchenben, Frankfurtban és Stuttgartban is szükség lehet erre a légszennyezettség miatt.
A szövetségi kormány korlátozások, behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát. Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter május közepén bejelentette, hogy az önkormányzatokkal kidolgoznak egy programot, amelynek végrehajtásával 10 alá csökken a légszennyezéssel sújtott települések száma a dízelmotoros járművek kitiltása nélkül.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Április 25. 07:48, péntek | Külföld
Teljes és feltétel nélküli tűzszünetet sürgetett az ukrán elnök
A béketárgyalások első lépésének teljes és feltétel nélküli tűzszünetnek kell lennie, amit azonban Oroszország jelenleg nem hajlandó elfogadni
2025. Április 25. 07:46, péntek | Külföld
Kreml: kritikusan veszélyes, hogy a hajlandók koalíciója katonákat tervez küldeni Ukrajnába
Elfogadhatatlan és kritikus veszélyt hordoz magában a \"hajlandók koalíciójának\" az az elképzelése, hogy katonai alakulatokat vezényeljen Ukrajnába - jelentette ki Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő csütörtökön újságíróknak.
2025. Április 24. 07:36, csütörtök | Külföld
Amerikai alelnök: Ukrajnának és Oroszországnak egyaránt le kell mondania ellenőrzése alatti területről
Az Egyesült Államok nagyon világos javaslatot tett Oroszországnak és Ukrajnának a békemegállapodás előmozdításának útjáról, ez területek cseréjét és a konfliktus befagyasztását írja elő nagyjából a jelenlegi frontvonalak mentén
2025. Április 24. 07:33, csütörtök | Külföld
Szijjártó Péter: egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően
Egyelőre nincsen tudomásunk magyar sérültről az isztambuli földrengést követően, azonban a térségben fokozott elővigyázatosságra van szükség - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán.